Krzyż św. Nino
Pod koniec panowania Rzymian na Kaukaz zaczęło przenikać chrześcijaństwo, które w 337 roku
zostało uznane za religię państwową królestwa
wschodniej Gruzji, tj w Iberii. Bez przesady można powiedzieć, iż to
wydarzenie zaciążyło na późniejszych losach kraju i jego
mieszkańców. Jedną ze sfer, w których szybko
pojawiły się radykalne zmiany była sztuka.
Chrześcijaństwo przyszło na ziemie wschodniej Gruzji poprzez Syrię oraz
Palestynę i przyczyniło się do rozwoju piśmiennictwa narodowego i
sztuki sakralnej. W zachodniej Gruzji natomiast wprowadzono początkowo
hierarchiczną zależność od Konstantynopola oraz narzucono całkiem obcy
język grecki, co stanowiło wyraźną przeszkodę dynamicznym w rozwoju
kultury narodowej. Dopiero pod koniec IX wieku udało się Gruzji uwolnić
od zwierzchnictwa Bizancjum i zjednoczyć autokefaliczny
kościół, który używał w liturgii języka
gruzińskiego.
Chrystianizowanie Gruzji nie było
łatwym zadaniem ze względu na wyjątkowo silne zakorzenienie rodzimych
wierzeń. Z tego względu, częstą praktyką stało się
wprowadzanie chrześcijańskich treści w pogańskich formach. W tamtych
czasach szczególnie rozpowszechniony był kult Luny. Na jego
bazie rozwinięto pobożność związaną ze św. Jerzym. To przenikanie się dwóch
światów jest widoczne do dnia dzisiejszego w wielu
regionach, szczególnie górzystych.
górale z ofiarnym baranem
Żywym reliktem prastarych zwyczajów są tzw. święte miejsca czyli po gruzińsku chati związane z dawnymi kultami, w których nadal składa się ofiary z barana, tyle że chrześcijańskim świętym. Takie rytuały można spotkać w ostatnich dniach sierpnia, nieopodal wioski Artani w regionie Pszawetia.
święte miejsce w Pszawetii
tzw. chati
Na wielu miejscach pogańskich modłów stanęły z
czasem kościoły (np. słynny Dżwari w Mcchecie). Ślady dawnych
obrzędów można obserwować np. 28 sierpnia w czasie święta Mariamoba (Zaśnięcia NMP).
Miejscem najbardziej uroczystych obchodów jest wtedy
Wardzia, gdzie przyjeżdża najwięcej pielgrzymów z całego
kraju, aby złożyć ofiarę dziękczynną.
Należy zaznaczyć, że do naszych czasów przetrwały przede
wszystkim zabytki sztuki sakralnej oraz warownie, natomiast pradawna
architektura mieszkalna reprezentowana jest głównie w
wysokogórskich regionach (np. Swanetia, Chewsuretia).