W połowie VII wieku Gruzja dostała się pod panowanie
Arabów, czego konsekwencją było ustanowienie we wschodniej
części kraju emiratu i utracenie niepodległości.
Zwierzchnictwo arabskie spowodowało znaczne pogorszenie się sytuacji
ekonomicznej i rozdrobnienie. Ludność zaczęła się masowo przesiedlać do
Kachetii, Abchazji i Tao-Klardżeti - prowincji, którym udało
się utrzymać względną samodzielność.
Panowanie arabskie napotykało silny
opór na terytorium całej Gruzji,
która miała po swojej stronie Cesarstwo Bizantyjskie. Władcy
poszczególnych prowincji dążyli do umacniania swoich
pozycji, co prowadziło do częstych napięć pomiędzy regionami. Szansa zjednoczenia wszystkich ziem gruzińskich
pojawiła się pod koniec X wieku. Stało się to możliwe
dzięki koligacjom rodzinnym. Poza granicami pozostał jedynie emirat
tbiliski.
Pomimo długiego panowania, Arabowie
nie zdołali wywrzeć dużego wpływu na powstającą w tym okresie sztukę
— zbyt silnie bowiem ugruntowane były miejscowe tradycje
chrześcijańskie. Każdy z regionów starał się rozwijać własne
ośrodki artystyczne, których działalność miała na celu
zachowanie i utrwalenie dotychczasowych osiągnięć.
Bardzo silnym i ważnym ośrodkiem stało
się Tao-Klardżeti, które od IX wieku
powiększało stopniowo swe terytorium. Tam też przeniosła się większość
ludności, która nie mogła wytrzymać ucisku arabskiego.
Obecnie obszar ten w większości leży w granicach państwa tureckiego. A
znajdujące się tam zabytki niestety popadają w coraz większą ruinę.
Region ten odegrał niezwykle istotną
rolę w rozwoju architektury gruzińskiej, dotyczy to
szczególnie budownictwa klasztornego. Stało się ono podstawą
rozwoju tamtejszej szkoły architektonicznej. Powstałe w tamtym okresie
budowle otrzymały nazwę "Synaju gruzińskiego". Były to poważne ośrodki
piśmiennictwa i myśli filozoficzno-religijnej, a niektóre z
nich również życia artystycznego.
Wśród tamtejszych zabytków wyróżnia
się niewątpliwie świątynia Opizka
(początek IX wieku) z zabudową klasztorną i gospodarczą.
Kościół oparty jest na planie krzyża, z wyraźnie wydłużonym
ramieniem zachodnim. Nad częścią centralną umieszczono kopułę,
która się opiera na narożnikach murów, a
przejście od pierścienia podkopułowego do kwadratu rozwiązano za pomocą
tromp. Od zewnątrz bęben ozdobiony został delikatnym fryzem arkadowym.
Szczególną uwagę zwraca dekoracja fasady wschodniej,
która została ozdobiona trzema arkadami.
Kolejnym ważnym zabytkiem jest
kościół Tbecki (początek X wieku). Oparty
został na planie prawie równoramiennego krzyża. W części
centralnej wyraźnie dominują cztery potężne kolumny z łukami
jarzmowymi, podpierającymi konstrukcję bębna, powyżej
którego jest kopuła. Przejście od kwadratu do bębna
osiągnięto za pomocą tromp.
W regionie tym zbudowano również wiele bazylik,
których forma wskazuje, że nie ograniczano się do kopiowania
dawnych wzorców — już od końca IX wieku zaczęto
wprowadzać wiele ważnych zmian w konstrukcji i elementach
dekoracyjnych. Zmieniły się proporcje budowli, której fasady
wyraźnie się wydłużyły, zaś nawa środkowa wznosi się wysoko nad
bocznymi. Widoczne jest również coraz większe
zainteresowanie odpowiednią oprawą części zewnętrznej. Fasady zaczęto
zdobić fryzami arkadowymi o zróżnicowanej wysokości,
pełniącymi rolę dekoracyjną.
Z drugiej strony często sięgano do wspaniałego wzorca, jakim cały czas
była Dżwari. Najciekawszym przykładem w tym regionie jest świątynia w Martwili z X wieku.
Wykorzystano tu system centralno–kopułowy, opierając plan
budowli na planie krzyża. W bardzo ciekawy sposób rozwiązano
kwestię przejścia od kwadratu do bębna kopuły — zamiast
powszechnie stosowanych tromp, mamy tu szereg arkadek zwisających jedna
nad drugą.
Fasady świątyni otrzymały bogatą dekorację, o niespotykanej wcześniej
kompozycji, która układa się we fryzy i pasy dekoracyjne.
Nie jest, jak dotąd bywało podporządkowana konstrukcji. Cecha ta jest
charakterystyczna dla wielu budowli tego okresu.
Na przełomie IX i X wieku powstała jeszcze jedna niezwykle ważna i
ciekawa świątynia Bana.
Obecnie pozostały po niej niestety tylko ruiny, które dają
jednak wyobrażenie o niezwykłości tego obiektu. Zbudowana została na
planie koła, w które wkomponowano krzyż zakończony czterema
apsydami. Każda z nich otrzymała w dolnej części dekorację arkadową na
okrągłych kolumnach. W ten sposób powstał wspaniały
tetrakonchos, wyróżniający się ogromnymi wymiarami. Pomiędzy
ramionami krzyża znajdują się pomieszczenia w formie
trzykondygnacyjnych empor, łączących apsydy. Stanowiły one
również podporę dla kopuły osadzonej na bębnie o średnicy
ponad 10 metrów. Wnętrze świątyni robiło imponujące wrażenie
dzięki nieprzeciętnym rozmiarom. Całość otaczało obejście,
które utrzymywało statykę całej konstrukcji. W budowli tej
udoskonalono dotychczasowe rozwiązania konstrukcyjne osadzając kopułę
nie na słupach, ale na szerokich podporach będących emporami. Dzięki
temu wydłużone zostały ramiona tetrakonchosu i zmieniły się proporcje
wnętrza.
Oryginalna architektura powstała
również w Kachetii. Wśród
tamtejszych zabytków wyróżnia się świątynia w Gurdżani
(VII–VIII wiek). Osobliwość tej budowli wyraża się w
rozwiązaniu architektonicznym. Połączono tu elementy dwukopułowego,
trójnawowego kościoła z formami bazylikowymi. Kopuły
osadzone zostały na niskich ośmiobocznych bębnach, a przejście do
kwadratu osiągnięto za pomocą tromp. Ściany świątyni od strony
zewnętrznej zostały ozdobione blendami arkadowymi. Na fasadzie
wschodniej arkady te mają formę podkowiastą. Zastosowane tu formy
architektoniczne wyrastają z tradycji miejscowych, sięgających
czasów starożytnych.
Najważniejszym zabytkiem jest pochodząca z X wieku świątynia Wacznadziańska Kwelacminda. Wprowadza ona
architekturę gruzińską w kolejny etap rozwoju. Jest to
budowla halowa z kopułą umieszczoną w części centralnej. Przejście od
kwadratu do bębna kopuły rozwiązano tu za pomocą żagielków
— a nie tromp, jak do tej pory bywało. Całość oparta została
na niewielkich występach z bryły murów części centralnej. Od
strony zewnętrznej nie wykorzystano do dekoracji fasad tak popularnych
wcześniej łuków podkowiastych.
VIII i IX wiek bardzo często określany jest jako okres przejściowy,
kiedy artyści poszukiwali nowych form i rozwiązań, których
rezultaty widać w drugiej połowie X
wieku. Wtedy zaczyna się wyraźnie kształtować nowy styl,
który wyznaczy dalszy kierunek rozwoju architektury
gruzińskiej.
Rozwojowi budownictwa sprzyja
ogólna poprawą sytuacji ekonomicznej i politycznej w
poszczególnych prowincjach. Wśród
nich najważniejszą rolę pełni nadal
region Tao-Klardżeti. Pod koniec X wieku powstaje tam
świątynia wskazująca na krystalizowanie się nowych twórczych
rozwiązań. Jest to monumentalna
katedra w Oszki. Wyraźne zmiany widać w samym planie:
opiera się on na kształcie krzyża o wydłużonym ramieniu zachodnim. Sama
zaś kopuła osadzona jest na czterech wolnostojących filarach, zaś
przejście od kwadratu podstawy do bębna rozwiązano za pomocą tromp.
Ramiona, z wyjątkiem zachodniego, zakończone są apsydami. Dużo uwagi
poświęcono tu również dekoracji fasad, które
ozdobione zostały arkadami różnej wysokości co nadaje im
wyraźny dynamizm. Zostały one jakby nałożone na powierzchnię
murów, nie pełnią więc roli konstrukcyjnej lecz czysto
dekoracyjną. Największe wrażenie robi niewątpliwie fasada południowa,
będąca fasadą główną. Znajdujące się tu wejście do świątyni
poprzedzone zostało wytwornym portykiem z otwartymi arkadami. Takie
ukształtowanie fasady południowej począwszy od XI wieku zaczyna być
powszechnie stosowane i nabiera pierwszorzędnego znaczenia. Warto
również zwrócić uwagę na nowy sposób
dekoracji kolumienek, które przyjmują formy kręcone - taki
motyw pojawił się tu po raz pierwszy i stał się dość popularny w
architekturze gruzińskiej.
Jednym z największych
ośrodków kultury i sztuki w tamtym okresie była świątynia
Chachuli, wybudowana w drugiej połowie X wieku.
Wyróżnia się surowością proporcji, monumentalizmem form i
wyważoną, subtelną dekoracją. Wpisuje się w grupę budowli w systemie
centralno-kopułowo-krzyżowym, jednak jej układ różni się
znacznie od wcześniejszych rozwiązań. Północne i południowe
ramię krzyża jest prostokątne. Prothesis i diakonikon nie łączą się z
apsydą środkową. Kopuła opiera się od wschodu na występach muru, od
zachodu na słupach. Przejście od kwadratu do podstawy bębna
wyprowadzono za pomocą tromp. Inaczej potraktowano również
fasady. Od strony wschodniej nie ma charakterystycznych
trójkątnych wnęk. Wejście do świątyni znajduje się w części
południowej, gdzie dobudowano w późniejszym okresie otwarty
portyk. Od strony zachodniej dostawiono z czasem narteks oraz kaplicę.
Jedynie zamknięte pomieszczenie od strony północnej jest
współczesne świątyni. W bryle budowli wyróżnia
się niewątpliwie monumentalny bęben kopuły o surowych proporcjach.
Ozdobiony jest szesnastoma arkadami na podwójnie kręconych
kolumienkach. Na ich bazach zachowały się imiona miejscowych
mistrzów. Podstawa bębna posiada dekoracje w postaci
pierścieni z plecionki ornamentalnej.
Katedra ta jest niewątpliwie jednym z najwybitniejszych dzieł
architektury tamtych czasów, typowym dla regionu
Tao-Klardżeti.
Świątynie w Oszki i Chachuli
wprowadzają architekturę w okres największej świetności,
który odzwierciedla ogólną sytuację w kraju.