Wielkie katedry w Kutaisi,
Mcchecie i Alawerdi są ukoronowaniem dążeń artystów przełomu
X i XI wieku. Przemiany zachodzące w sztuce są
niewątpliwie powiązane z sytuacją w kraju, gdzie w końcu udało się
doprowadzić do zjednoczenia wszystkich ziem gruzińskich. Kolejne
dziesięciolecia przyniosły stabilizację, dzięki której
sztuka mogła się spokojnie dalej rozwijać. Najbardziej
dojrzałe rozwiązania pojawiają się architekturze Kartlii,
która po uwolnieniu się spod ucisku arabskiego, zaczyna
odgrywać dominującą rolę polityczną i kulturalną w zjednoczonej Gruzji.
A przed architekturą stają nowe wyzwania. Stworzenie
budowli o względnie prostej bryle w oparciu o dotychczasowe osiągnięcia
i opracowanie ciekawego wystroju zewnętrznego, na którym
teraz skupia się cała uwaga artystów. Nowy typ świątyni,
odpowiadający tym założeniom został wypracowany w Kartlii i był bardzo
często stosowany przez kolejne dwa wieki przede wszystkim we wschodniej
Gruzji. Typowa budowla jest na rzucie prostokąta zbliżonego do
kwadratu. W części centralnej, na czterech podporach ustawiana jest
kopuła. Fasada wschodnia nie posiada apsyd wysuniętych z lica
murów; dwie wnęki po bokach apsydy ołtarzowej dzielą te
fasadę na trzy części.
Najpełniejszym wyrazem tych nowych idei jest świątynia
w Samtawisi. Jest to najwcześniejszy przykład nowego stylu
i stanowi wzorzec dla późniejszych dzieł architektury. Jak
mówi napis na fasadzie wschodniej, została zbudowana w 1030
roku. W późniejszym okresie zostały dobudowane dwa narteksy,
jednak żaden z nich się nie zachował. Jest to budowla na planie
prostokąta nieco zbliżonego do kwadratu. Nad częścią centralną wznosi
się kopuła, osadzona na czterech ośmiobocznych filarach. Pomieszczenia
narożne są dużo niższe, co w efekcie pozwoliło podkreślić oś
główną wschód-zachód. Wszystkie fasady
zostały ozdobione popularnym od dłuższego czasu motywem arkad.
Wśród nich najbardziej interesująco rozwiązana została
fasada wschodnia. Stała się ona wkrótce wzorem na następne
dwa stulecia. Typowy i często powielany układ z pięcioma arkadami w
dwoma trójkątnymi wnękami otrzymał nową oprawę artystyczną.
W najwyższym i najszerszym łuku środkowym złożonym z czterech
półokrągłych wałków, umieszczono płaskorzeźbiony
krzyż dekoracyjny, wkomponowany w obramienie z czterech
wałków, powiązany od góry z wałkami łuku, zaś w
dolnej części z rzeźbionym obramieniem okna ołtarzowego, pod
którym z kolei umieszczono dwa dekoracyjne kwadraty
ustawione pod katem. Od łuku środkowego po obydwu stronach w
górnej części ściany nawy głównej umieszczono
niższe i znacznie mniejsze łuki, zawijające się u dołu wokół
równoramiennego krzyża. Ten motyw, częściowo zmodyfikowany
występuje w katedrze w Alawerdi. Pozostałe arkady posiadają w
górnych częściach również bogatą dekorację. Plan
świątyni, bryła i system dekoracji doprowadzone tu zostały do
maksymalnej prostoty i stały się wzorem na kolejne dwa wieki a czasami
nawet dłużej.